IN MY HEAD: ?

Tuesday, November 23, 2010

LAKSAMA CHENG HO

cheng ho

LAKSAMA CHENG HO DALAM KENANGAN - ISLAM ITU TINGGI.
Laksamana Cheng Ho Keturunan Saidina Ali kwh. Ketika dia meninggalkan pelabuhan Nangking pada 1405, kapal Boa Chuan berukuran 138 meter dan lebarnya 56 meter dengan daya angkut 2,500 tan yang dinaikinya mendahului pelayaran diapit oleh belasan kapal tempur yang mengangkut lela, meriam dan tentera.

Diikuti di belakangnya kapal mengangkut barangan dan penumpang yang sebahagian besar anak kapalnya beragama Islam. Inilah armada terbesar dicatat oleh Ma Huan, ahli bahasa beragama islam dan Fei Xin, sarjana sastera yang menyertai pelayaran tersebut.

Cheng Ho atau nama asalnya Ma San Bao keturunan bangsa Hui yang beragama Islam. Beliau anak ketiga daripada enam beradik. Ayahnya Ma Haji menggariskan nasab keluarga mereka berkait dengan Ali kwh. Pertalian nasab itu dicatat seperti berikut. Muhammad s.a.w. > Ali Kwh > Hou Sai Ni > Yi Bu Lai Xi Mo > Yi Shi Ma Ai Le > Xie Xin > E Le Hou Sai Nil > Ya Ha Ya > E Ha Mo De > Li Sha Shi (Kaisar kerajaan Mi Si Le ) > She Li Ma > Mu Li Yie Mi > Ya Xin > Lu Er Ding > Mu Ba Er Sha > Yi Shi Ma Xin > Ha San > Gu Bu Ding . Wu Ma Nai Ding . Wu Ma Er . Cha Fa Er > Zhe Ma Nai Ding > An Du Er Yi > Sou Fei Er / Saidina Syafii > Sai Ya Su Lai Chong Na > Su Sha Lu Gu Chong Yue/ Su zu Sha > Ka Ma Ding Yu Su Fu > Ma Ha Mu Ke Ma Nai Ding . Sai dian Chi / Sayid Ajall/ Saidina Samsudin > Na Su La Ding > Bai Yan > Mi Di Na/ Haji > Mi Li/Ma haji > Ma He @ Ma San Bao @ Cheng Ho.

Ketika Cheng Ho lahir, wilayah Yunan masih diduduki sisa-sisa penguasan Dinasti Yuan, pasukan Dinasti Ming menyerbu ke Yunnan ketika Ma San Bao berusia 12 tahun. San Bao dan sejumlah pemuda ditangkap dan dikembiri oleh tentera Ming lalu dibawa ke nangking sebagai sida-sida di istana Kaisar. Kaisar Zhu Di menganugerahkan She (marga) Cheng kepada Ma San Bao. Sejak itulah San bao meninggalkan nama asalnya.
Beliau juga kerap disebut dengan gelaran San Bao Tay Jin ( Tuan Sida San Bao). Dalam pelbagai dialek Cina lainnya, nama ini disebut sebagai San Poo Tay Jin, San Poo Tay Kam dan San Poo Tai Kien. Di Semarang Indonesia, nama ini disebut sebagai Sam poo Kong dan di Malaysia disebut Sam Pau Kong. Dalam pelayaran ke Asia Tenggara, Cheng ho diberi hak memakai lambang burung bong (phoenix), satu tingkat di bawah lambang naga (liong - digunakan oleh Kaisar). Pelayaran ini bertujuan untuk menjalin kerjasama negara China dengan negara Asia Tenggara di samping membendung pengaruh Hindu yang berasal dari India.

Terdapat 7 kali ekspedisi Cheng Ho ke alam Melayu dan kunjungannya ini meninggalkan kesan mendalam kepada sosio budaya masyarakat Nusantara. Hamka menulis dalam Star weekly , Jakarta 18 Mac 1961 mengenai Cheng Ho seperti berikut; Berbanding dengan tujuan pertempuran armada Cheng Ho, misi damai nampaknya lebih kuat. Senjata alat pembunuh tidak banyak terdapat di kapal itu. Yang banyak adalah senjata budi yang dipersembahkan kepada raja-raja yang dikunjungi.

Dalam perjalanannya, Cheng Ho mengunjungi 31 negara di Asia Tenggara, Asia Barat dan Afrika Timur. Kerana itu , tiak aneh apabila kenang-kenangan tentang Cheng Ho dapat dijumpai di beberapa negara.
Tidak berapa jauh dari Kota melaka ada sebuah tempat bernama Bukit Chhina. Kalangan masyarakat Cina setempat menyebut bukit ini sebagai Bukit Sam Poo. Bukit ini pernah dijadikan tempat berkhemah anak buah Cheng Ho selama melakukan kunjungan muhibbah pada abad ke-15 yang lalu.

Rujuk: Ustaz Shukri Harun

5 comments:

Unknown said...

polo ralph lauren

polo ralph lauren outlet

ralph lauren uk

polo ralph lauren outlet

ralph lauren outlet

polo outlet online

ray ban outlet

ray ban sunglasses

ray bans

ray-ban sunglasses

ray ban outlet

ray ban outlet

replica louis vuitton

rolex watches for sale

jordan 11

replica watches

nike roshe

nike roshe

ferragamo outlet

indoor soccer shoes

baseball bats

supra footwear

swarovski crystal

swarovski crystals

swarovski uk

north face outlet

north face jackets

the north face

north face outlet

north face outlet

thomas sabo uk

Unknown said...

201578dongdong
ed hardy outlet
michael kors handbags
celine outlet
ray ban sungalss
abercrombie
louis vuitton handbags
prescription sunglasses
abercrombie and fitch
polo ralph lauren
christian louboutin sale
christian louboutin outlet
hollister outlet
timberlands
true religion
cheap jerseys
burberry outlet
chanel uk
hollister clothing store
burberry outlet
christian louboutin
polo ralph lauren
ray bans
adidas outlet store
gucci outlet
black timberland boots
coach outlet store online
michael kors
jordan 11 low
ray ban sunglasses
mont blanc pens
louis vuitton
louis vuitton handbags
cheap jordans
christian louboutin shoes
chanel handbags
oakley sunglass
insanity workout dvd
christian louboutin outlet
jordan 8

chenlina said...

chenlina20150919
north face uk
michael kors handbags
pandora
nike elite socks
nike store uk
longchamp pas cher
cheap jerseys
nike trainers
ralph lauren polos shirts
kevin durant shoes
lebron james shoes
hollister kids
nike roshe runs
abercrombie
basketball shoes
burberry outlet
kate spade
louis vuitton handbags
ralph lauren pas cher
barbour uk
michael kors outlet
ed hardy outlet
mont blanc pens
snapbacks wholesale
p90x workouts
gucci outlet
timberland uk
nike blazer
gucci borse
moncler outlet
tods outlet
nike huarache trainers
insanity workout
uggs on sale
nike roshe run
nike tn
michael kors outlet online
ray bans
fake oakleys
giuseppe zanotti sneakers
as

Unknown said...

michael kors outlet clearance
cartier watches
polo ralph lauren
air jordan 11
cheap oakley sunglasses
longchamp outlet
adidas outlet store
uggs outlet
michael kors outlet online
ray ban sunglasses
20161205lck

ابو السيد said...

www.prokr.net

Post a Comment

Salam.. Chat.


ShoutMix chat widget

Followers

As-Syahid Izzuddin Al-Qassam (1871 - 20 Nov 1935)

Nama sebenar beliau adalah Muhammad Izzuddin Abdul Qadir Mustafa Al-Qassam. Lahir di daerah Al-Ladziqiyyah, Syria Selatan. Masuk ke Al-Azhar sekitar tahun 1906 pada usia 14 tahun. Sempat berguru dengan Sheikh Muhammad Abduh dan berteman dengan Sheikh Rasyid Redho. Ketika penjajahan kuffar di Libya pada 1911, beliau turut memobilisasi senjata dan para mujahid untuk turun ke Libya. Setiap operasi jihad yang dipimpin oleh beliau di Palestin membuahkan kejayaan besar yang menakutkan Inggeris yang menjajah Palestin saat itu. Beliau syahid dalam satu pertempuran dahsyat di Kota Jenin, bersama 10 orang mujahid yang digempur dengan ratusan pasukan Inggeris yang menggunakan helikopter. Kini, nama beliau disematkan kepada sayap ketenteraan Hamas iaitu Brigade As-Syahid Izzuddin Al-Qassam yang sering dikenal dengan aksi-aksi pelancaran roket Al-Qassam dan operasi Amaliyyah Al-Istisyhadiyyah. 


My News

islamiconlineuniversity.com

Learn How to give Dawah

Alafasy Quran TV - Syeikh Misyari Rasyid Al-Afasy

Radio Rodja - Menebar Cahaya Sunnah - Kuliah Hadist

Iklan Nuff