IN MY HEAD: ?

Monday, December 6, 2010

Zikrullah Dalam Kehidupan Muslim

Zikrullah Dalam Kehidupan Muslim

Zikir dari seorang hamba kepada Khaliq-nya, melengkapkan hamba seorang mukmin.

zikir-7-kerendahan

Zikrullah di mana-mana sahaja, lazimkan hati dengan zikirullah.

zikir

Rasulullah s.a.w. juga pernah menggambarkan perumpamaan orang yang berdzikir kepada Allah seperti orang yang hidup, sementara orang yang tidak berdzikir kepada Allah sebagai orang yang mati: “Perumpamaan orang yang berdzikir kepada Allah dan orang yang tidak berdzikir, adalah seumpama orang yang hidup dan mati.” (HR. Bukhari)

Bahkan dalam riwayat lain, Rasulullah s.a.w. juga mengumpamakannya dengan rumah. Rumah orang yang berdzikir kepada Allah adalah rumah manusia hidup, dan rumah orang yang tidak berdzikir adalah seperti rumah orang mati, atau kuburan.

Seorang mu’min yang senantiasa mengajak orang lain untuk kembali kepada Allah, akan sangat memerlukan dzikrullah yang melebihi daripada seorang muslim biasa. Karena pada hakikatnya, ia ingin kembali menghidupkan hati mereka yang telah mati. Namun bagaimana mungkin ia dapat mengembang amanah tersebut, manakala hatinya sendiri redup remang-remang, atau bahkan juga turut mati dan porak-poranda.

Dari sini dapat diambil satu kesimpulan bahwa tidak mungkin memisahkan dzikir dengan hati. Karena pemisahan seperti ini pada hakikatnya sama seperti pemisahan roh dan jasad dalam diri insan. Seorang manusia sudah bukan manusia lagi manakala rohnya sudah tiada serasi hengkang dari jasadnya. Dengan dzikir ini pulalah, Allah gambarkan dalam Al-Qur’an, bahwa hati dapat menjadi tenang dan tenteram. FirmanNya: “(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.” Surah Al-Ra’d:28(13:28).

Ketenangan hati juga berkaitan erat dengan kebersihan hati. Hati yang tidak bersih, tidak dapat menjadikan diri insan menjadi tenang. Bahkan penulis melihat bahwa kebersihan hatilah yang menjadi sumber tegaknya bangunan ketenangan hati. Dan disinilah dzikir dapat mengantisipasikan hati menjadi bersih, sebagaimana dzikir juga dapat menjadikan hati menjadi tenang. Dan ini pulalah letak asakan dzikir dalam hati seorang da’i.

Adalah suatu hal yang teramat tabu bagi seorang da’i, meninggalkan dzikir dalam setiap detik yang dilaluinya. Karena dzikir memiliki banyak keistimewaan yang teramat penting guna menjadi bekalan da’wah yang akan mereka lalui.

Salah seorang salafuna saleh ada yang mengatakan, “Lisan yang tidak berdzikir adalah seperti mata yang buta, seperti telinga yang tuli dan seperti tangan yang lumpuh. Hati merupakan pintu besar Allah yang senantiasa terbuka antara hamba dan Rabnya, selama hamba tersebut tidak menguncinya sendiri.”

Adalah Syeikh Hasan al-Basri, mengungkapkan dalam sebuah kata mutiara yang sangat indah: “Raihlah keindahan dalam tiga hal; dalam shalat, dalam dzikir dan dalam tilawatul Qur’an, dan kalian akan mendapatkannya…. Jika tidak maka ketahuilah, bahwa pintu telah tertutup.”

Inilah pentingnya dzikir bagi kebersihan hati seorang da’i. Dengan dzikir, seorang hamba akan mampu menundukkan syaitan, sebagaimana syaitan menundukkan manusia yang lupa dan lalai. Dengan dzikir pulalah, amal shaleh menjadi hidup. Dan tanpa dzikir, amal shaleh seperti jasad yang tidak memiliki roh. Mungkinkah aktiviti da’wah yang dilakukan da’i menjadi seperti jasad tanpa roh?

Sumber

Waallahualam.

zikirSelepasSolat Sila besarkan dan copy serta amal kan.

6 comments:

suka_haha said...

wah!! bagus entri ni hehe..

jemput ke sini ye

azl said...

Seharusnya beramal dengan zikir-zikir yang warid dari hadis yang saheh dan dari Al-Quran. Al-Ma'surat adalah amalan zikir yg juga blh di amalkn.

Unknown said...

2015-6-1 zhengjx
kate spade
burberry outlet
pandora jewelry
gucci outlet
kate spade outlet
tory burch handbags
polo ralph lauren
ray ban sunglasses
ralph lauren outlet
michael kors handbag
michael kors
cheap ray ban sunglasses
coach outlet store online
ray ban uk
oakley sunglasses
coach outlet online
chanel bags
tory burch outlet online
michael kors
oakley sunglasses wholesale
michael kors handbags
ralph lauren uk
burberry sale
kate spade handbags
oakley sunglass
soccer jerseys
michael kors outlet
ray ban outlet
chanel online shop
cheap jordans

Unknown said...

polo ralph lauren

polo ralph lauren outlet

ralph lauren uk

polo ralph lauren outlet

ralph lauren outlet

polo outlet online

ray ban outlet

ray ban sunglasses

ray bans

ray-ban sunglasses

ray ban outlet

ray ban outlet

replica louis vuitton

rolex watches for sale

jordan 11

replica watches

nike roshe

nike roshe

ferragamo outlet

indoor soccer shoes

baseball bats

supra footwear

swarovski crystal

swarovski crystals

swarovski uk

north face outlet

north face jackets

the north face

north face outlet

north face outlet

thomas sabo uk

Unknown said...

201578dongdong
true religion outlet
kobe bryant shoes
christian louboutin
adidas shoes
michael kors
michael kors outlet online
fendi bags
toms outlet
jeremy scott adidas
michael kors outlet
red christian louboutin
burberry outlet online
coach factory outlet
louis vuitton purses
ray ban outlet
abercrombie store
chi flat irons
michael kors outlet
air jordan 11
gucci outlet online
fitflops clearance
tory burch outlet
michael kors
louis vuitton outlet
jordan 11
coach outlet
jordan shoes
christian louboutin
abercrombie
ralph lauren sale
coach factory outlet
air jordan 13
michael kors outlet
jordan concords
michael kors outlet online
marc jacobs handbags
hollister clothing

Obat Tradisional Penurun Asam Urat said...

Very interesting article, thank you for sharing. I also want to share the following health articles, God willing, useful. Thank you :)

Obat Usus Buntu Tanpa Operasi
Cara Menghilangkan Kelenjar Tiroid
Cara Mengatasi Sembelit atau Konstipasi
Cara Mengobati Biduran (kaligata)
Cara Mengobati fistula Ani
Penyebab,gejala dan pengobatan Penyakit Parkinson

Post a Comment

Salam.. Chat.


ShoutMix chat widget

Followers

As-Syahid Izzuddin Al-Qassam (1871 - 20 Nov 1935)

Nama sebenar beliau adalah Muhammad Izzuddin Abdul Qadir Mustafa Al-Qassam. Lahir di daerah Al-Ladziqiyyah, Syria Selatan. Masuk ke Al-Azhar sekitar tahun 1906 pada usia 14 tahun. Sempat berguru dengan Sheikh Muhammad Abduh dan berteman dengan Sheikh Rasyid Redho. Ketika penjajahan kuffar di Libya pada 1911, beliau turut memobilisasi senjata dan para mujahid untuk turun ke Libya. Setiap operasi jihad yang dipimpin oleh beliau di Palestin membuahkan kejayaan besar yang menakutkan Inggeris yang menjajah Palestin saat itu. Beliau syahid dalam satu pertempuran dahsyat di Kota Jenin, bersama 10 orang mujahid yang digempur dengan ratusan pasukan Inggeris yang menggunakan helikopter. Kini, nama beliau disematkan kepada sayap ketenteraan Hamas iaitu Brigade As-Syahid Izzuddin Al-Qassam yang sering dikenal dengan aksi-aksi pelancaran roket Al-Qassam dan operasi Amaliyyah Al-Istisyhadiyyah. 


My News

islamiconlineuniversity.com

Learn How to give Dawah

Alafasy Quran TV - Syeikh Misyari Rasyid Al-Afasy

Radio Rodja - Menebar Cahaya Sunnah - Kuliah Hadist

Iklan Nuff