IN MY HEAD: ?

Tuesday, April 26, 2011

Ilmu Rijal Hadis: Satu Pengenalan

Satu perkongsian buat sahabat-sahabat. Mari mendalami Ilmu Rijal hadis. Ilmu Rijal adalah satu cara kita untuk mengenali perawi-perawi. Siapa pula perawi- perawi hadis? perawi hadis secara ringkasnya boleh dikatakan orang yang sentiasa menyibukkan dirinya dengan hadis dan mengatahui manhaj hadis.
Kedatangan Islam dengan al-Quran dan al-Hadis telah membuka lembaran baru dalam sejarah ketamadunan manusia dan perkembangan ilmu.

Ilmu-ilmu seperti Usul al-Fiqh, Usul Tafsir dan Balaghah yang dihasilkan oleh Islam tidak pernah diketahui sebelum ini.

Kemunculan ilmu-ilmi ini tidak lain dan tidak bukan untuk menghuraikan dan menjelaskan  maksud al-quran dan al- hadis. Antara ilmu yang muncul ialah ilmu Rijal Hadis iaitu ilmu yang berkait dengan perwi-perawi yang meriwayatkan hadis-hadis Rasulullah.
Imam Ali bin al-Madini berkata:

"Kefahaman yang mendalam tentang makna-makna hadis adalah separuh ilmu dan mengenali para perawi adalah separuh ilmu. (Abu Ghuddah, Lamahat, hal. 80)

Kata-kata Ibn al-Madini jelas menunjukkan betapa tingginya kedudukan ilmu rijal yang sebaris dengan ilmu memahami kandungan hadis. Oleh kerana itu, ulama menulis sejumlah kitab yang tidak terhitung banyaknya tentang keadaan para perawi hadis.

Ilmu ini dapat dibahagikan kepada dua.
Pertama, ilmu sejarah perawi dan ; kedua, ilmu Jarh wa Ta`dil.

Ilmu Tarikh al-Ruwat atau sejarah para perawi

Dr. `Ajjaj al-Khatib menyebutkan takrif ilmu ini.

Kata beliau, ilmu Tarikh al-Ruwat ialah ilmu yang memperkenalkan perawi darisudut yang berkait dengan periwayatan hadis oleh mereka.

Ilmu ini merangkumi biografi dan penjelasan keadaan perawi, tarikh lahir dan wafat, negeri mereka, tarikh mula mendengar hadis,pengembaraan, tarikh ketibaan di sesebuah negeri, guru-guru, perawi lain yang menerima hadis daripadanya dan mendengar hadis dari syaikh yang nyanyuk sebelum atau selepas berlaku nyanyuk. (Usul al-Hadith, hal. 253).

Ilmu ini sama berkembang dengan ilmu hadis. Dari satu sudut, ilmu ini kelihatan sebahagian dari ilmu sejarah. Cuma ia lebih tertumpu kepada keadaan para perawi.

Pengenalan Para Perawi

Secara asasnya, seseorang perawi dikenali dengan nama asal tetapi ada kalanya lebih dikenali dengan "kuniyah" atau nisbahnya.

Apabila seorang perawi itu dikenali dengan abu fulan (bapa si fulan) atau ummu fulan (ibu si fulan) maka itu dikatakan "kuniyah". "Kuniyah" merupakan panggilan yang cukup utuh dalam sistem panggilan masyarakat Arab yang menggambarkan kedudukan seseorang dalam masyarakat.

Begitu juga apabila perawi itu dikaitkan dengan sesuatu bangsa, tempat dan keturunan maka itu dipanggil sebagai nisbah.

Di samping itu, ada juga perawi yang diberikan "laqab" atau gelaran yang melambangkan kedudukannya dalam dunia ilmu seperti al-Imam, al-Hafiz,Syaikh al-Islam dan lain-lain.

Ulama yang menyusun biografi perawi akan memperkenalkan perawi itu dengan namanya, "kuniyah"nya, gelarannya kemudian nisbah kepada negeri.

Jika "kuniyah"nya atau gelarannnya lebih terkenal maka itulah yang didahulukan. Pengenalan seseorang perawi akan lebih jelas lagi dengan dinyatakan bapanya, datuknya dan juga moyangnya.

Faedahnya ialah apabila terdapat dua orang atau lebih yang mempunyai kesamaan pada nama perawi dan bapanya. Perbezaan akan dikesan dengan melihat kepada nama datuk. Adakalanya perbezaan kepada nama perawi yang sama dengan melihat kepada nisbah negeri.

Sebagai contoh terdapat enam orang yang bernama al-Khalil bin Ahmad. Dalam satu masa ada empat orang yang bernama Ahmad bin Ja`afar bin Hamdan. Dalam pengajian hadis mereka ini dipanggil al-muttafiq wa al-muftariq iaitu sama pada nama tetapi berbeza individu. (Taisir Mustalah al-Hadith, hal. 206)

Satu kisah yang cukup menarik untuk disebutkan di sini yang diceritakan oleh Abu al-Farj al-Mu`afi bin Zakaria al-Nahrawani.

Kata beliau: "Pada satu tahun saya menunaikan haji dan ketika di Mina saya terdengar seorang yang memanggil, wahai Abu al-Farj. Sayapun berkata, mungkin dia mencari saya. Kemudian saya terfikir, ramai lagi orang yang di"kuniyah"kan dengan Abu al-Farj maka saya tidak menyahut. Kemudian saya mendengar orang itu memanggil Abu al-Farj al-Mu`afi. Lalu saya ingin benar untuk menyahut kemudian saya terfikir ada ramai lagi yang dipanggil Abu al-Farj al-Mu`afi maka saya tidak menjawab. Kemudian dipanggil lagi Abu al-Farj al-Mu`afi bin Ja`afar lalu saya tidak menjawab. Kemudian dipanggil lagi Abu al-Farj al-Mu`afi bin Ja`afar al-Nahrawani. Maka sayapun berkata tidak syak lagi tentu dia memanggil saya kerana dia telah menyebut "kuniyah" saya, nama saya, nama ayah saya dan negeri saya. Lalu saya berkata kepadanya, sayalah orang itu, apa yang anda perlukan? Lalu dia bertanya agaknya anda datang dari Nahrawan Timur. Maka saya menjawab, ya. Maka dia berkata, kami mahukan Abu al-Farj al-Mu`afi dari Nahrawan Barat. Lalu saya merasa amat kagum dengan kesamaan itu. (Dirasat Fi Manhaj al-Naqd, hal. 155)

Tahun Kelahiran Dan Kewafatan

Tujuan menyatakan tarikh ialah untuk menentukan tabaqah (lapisan) ataugenerasi yang perawi itu berada bagi memastikan berlaku bersambung-sambung dalam sanad atau tidak.

Ini kerana bersambung-sambung itu syarat bagi kesahihan hadis sementaraterputus pula sebab kepada kecaman pada hadis.

Selain itu, pendustaan sesetengah perawi dapat dikesan dengan menghitung tahun kewafatan perawi yang didakwa sebagai punca hadis dan tahun perawi yang mendakwa.

Diriwayatkan daripada Ismail bin Iyash al-Himsi katanya, satu kali saya berada di Iraq lalu seorang ahli hadis datang kepada saya. Mereka berkata, di sini ada seorang lelaki yang meriwayatkan hadis daripada Khalid bin Ma`dan. Lalu saya bertanya pada tahun berapa anda mencatatkan hadis daripada Khalid. Dia menjawab, pada tahun 113 H. lalu saya berkata, sesungguhnya anda mendakwa bahawa anda telah mendengar daripada Khalid tujuh tahun setelah beliau meninggal dunia. (Dirasat Fi Manhaj al-Naqd, hal. 157).

Perhatian ulama terhadap tahun kelahiran dan kewafatan ini sangat jelas sehingga kitab-kitab mereka tentang perawi dinamakan dengan al-Tawarikh sebagaimana yang dapat dilihat pada al-Tarikh al-Kabir karangan Imam al-Bukhari, Tarikh Ibn Abi Khaitham dan juga Tarikh Ibn Ma`in.

Ada juga ulama yang menyusun nama-nama perawi mengikut tahun kewafatan dan metode ini dikenali dengan al-Wafayat.

Contohnya, Kitab al-Tarikh oleh Abi Bisyr Harun bin Hatim al-Tamimi, al-Tarikhkarangan Abu Musa Muhammad bin al-Muthanna al-`Anazi.

Nama Guru Dan Murid
Adalah menjadi kebiasaan ulama yang menyusun kitab-kitab rijal untukmenyenaraikan guru-guru atau murid-murid bagi perawi atau hanya meyebut mereka yang terkenal sahaja.

Di samping itu, disebutkan juga siapakah yang mengambil riwayat secara terus dan juga yang melalui perantaraan.

Semua ini dapat membantu pengkaji rijal hadis untuk mengetahui ada pertemuan antara seorang syaikh dengan perawi itu.

Pengarang kitab-kitab rijal akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menyebutkan guru dan murid.

Umpamanya di bawah biografi Imam Ahmad, al-Mizzi menyenaraikan lebih kurang seratus tiga puluh orang guru Imam Ahmad dan lebih kurang lapan puluh orang murid. (Tahzib al-Kamal, jil. 1, hal. 437)

Pengembaraan Ilmiyyah

Pengembaraan atau rihlah memainkan peranan yang penting dalam sejarah ilmu hadis sama ada dari segi pengumpulan hadis atau mengenalpasti kedudukan para perawi.

Sejarah mencatatkan bahawa Jabir bin Abdullah membeli seekor tunggangandan mengembara dari Madinah ke Mesir untuk mendapatkan kepastian daripada `Uqbah bin `Amir adakah beliau mendengar sebuah hadis tentang melindungi orang mukmin.. Selepas itu beliau terus pulang tanpa menghiraukan apa-apa urusan. (Abu Lubabah, al-Jarh wa al-Ta`dil, hal. 24)

Apabila berlaku gejala pemalsuan hadis, para ulama mengembara ke setiap ceruk negeri untuk mengkaji punca-punca hadis-hadis maudhu` lalu mereka dapat mengetahui siapakah yang terlibat dalam jenayah ini.

Daripada al-Mua’ammal bin Ismail katanya seorang syaikh telah menceritakan saya beberapa hadis tentang kelebihan surah-surah.

Lalu saya berkata kepada syaikh itu:

"Siapakah yang menceritakan kepada anda? Dia menjawab: "Seorang lelaki di Madain telah menceritakan kepada saya dan dia masih hidup."

Lalu saya pergi menemuinya dan bertanya: "Siapakah yang menceritakan kepada anda? Dia menjawab: "Seorang syaikh di Wasit telah menceritakan kepada saya dan dia masih hidup." Lalu saya pergi menemuinya dan dia berkata: Seorang syaikh di Basrah telah menceritakan kepada saya." Kemudian saya pergi menemuinya dan dia berkata: Seorang syaikh di Abbadan telah menceritakan kepada saya." Lalu saya pergi menemuinya dan dia menarik tangan saya dan membawa masuk ke sebuah rumah.

Tiba-tiba saya dapati di dalamnya sekumpulan pengikut tasawuf bersama seorang syaikh. Lelaki berkata kepada saya: "Syaikh inilah yang telah menceritakan kepada saya. Lalu saya berkata: "Wahai syaikh ! Siapakah yang telah menceritakan kepada anda? Dia menjawab: "Tidak ada sesiapapun yang menceritakan kepada saya tetapi saya melihat orang ramai tidak memberi perhatian kepada al-Quran maka saya menciptakan hadis ini untuk mereka supaya hati-hati mereka kembali berpaling kepada al-Quran. (al-Suyuti, Tadrib al-Rawi, hal. 222)

Faedah daripada mencatatkan tempat-tempat dan tahun pengembaraan ialah untuk menentukan bersambung-sambungnya sanad perawi itu dengan ulama hadis di negeri itu.

Contohnya sekiranya perawi itu tidak pernah sampai di Mesir dan tidak didapati bahawa ada ulama Mesir yang bertemu dengannya, lalu perawi itu meriwayatkan satu hadis dari ulama Mesir maka para ulama hadis akan berhati-hati dengannya.

Ini kerana sudah ada syubhat dalam riwayat ini dan memberi gambaran bahawa sanad hadis itu tidak bersambung-sambung di samping mengambil kira penilaian yang lain seperti perawi itu dituduh berdusta, tidak tepat atau lalai. (Dirasat Fi Manhaj al-Naqd, hal. 162)
Perhatian Terhadap Sanad Sebagai Tuntutan Menjaga Hadis
Hadis sebagai huraian kepada makna al-Quran. Seseorang mujtahid atau ulama tidak akan dapat memahami makna al-Quran sehinggalah beliau dapat menguasai hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Oleh itu, hadis dikatakan sebagai praktik atau jelmaan kepada ajaran al-Quran.

Oleh kerana hadis itu hanya sabit dengan adanya sanad yang dipercayai dan sanad itu merupakan rantaian para perawi, maka menjadi tugas umat ini untuk memeriksa dan mengenali para perawi.

Adalah wajib kepada kita dalam menjaga sunnah untuk mengenali siapakah yang membawa hadis-hadis Rasulullah.

Ini kerana periwayatan hadis itu ada kalanya dilakukan orang yang wajib kita menerima beritanya dan orang wajib kita menolak.

Ini bererti terdapat kelas-kelas yang tertentu bagi para perawi yang menukilkan hadis.

Memeriksa kedudukan para perawi sangat penting dalam menentukan kesahihan riwayat hadis. Lebih-lebih lagi dalam berinteraksi dengan berita-berita sejarah kerana kelonggaran dalam menukilkan peristiwa-peristiwa lebih ketara lagi.

Ilmu Rijal Hadis ini sangat penting dalam berhadapan dengan pereka-pereka hadis.

Kata Sufyan al-Thauri: "Apabila para perawi menggunakan dusta dalam periwayatan maka kami gunakan sejarah untuk melawan mereka." (al-Khatib, al-Kifayah, hal. 119)

Di sisi ulama hadis, sanad adalah jalan yang menyampaikan kepada matan bagi hadis.

Sanad merupakan ciri khusus umat Islam. Sebelum kedatangan Islam, sejarah tidak mengenali konsep sanad dalam menukilkan berita-berita malah kebenaran kitab-kitab suci agama sebelum Islam tidak dapat dibuktikan kerana sejarah kewujudannya tidak jelas. Apatah lagi dengan kitab-kitab sejarah.

Kita boleh lihat kepada Injil dengan keempat-empat buah iaitu Matta, Markes, Yuhanna dan Loka. Keempat orang pengarang ini tidak pernah bertemu dengan Nabi Isa a.s.

Sejarah tidak dapat memberikan jawapan siapakah yang meriwayatkan injil-injil ini daripada Nabi Isa a.s. Tambahan pula, tidak diketahui bahasa asalnya. Bagaimana mungkin diyakini kebenarannya. (Sulaiman al-Nadwi, al-Risalah al-Muhammadiyyah, hal. 30)

Berbeza dengan keadaan Islam, setiap sumbernya itu mempunyai sanad yang jelas. Setiap hadis yang didakwa berasal daripada Rasulullah s.a.w. mempunyai sanad walaupun ianya hadis daif. Ulama Islam mengkaji hadis–hadis Rasulullah s.a.w. dari sudut matan dan sanadnya sekali. Bahkan mereka menetapkan bahawa sanad itu adalah juzuk yang penting bagi hadis. Tanpa sanad sesuatu tidak akan diterima.
Dalam hal ini, Abdullah bin Mubarak mengucapkan kata-katanya yang sangat masyhur iaitu:
الإسناد من الدين. ولولا الإسناد لقال من شاء ما شاء.
"Sanad itu sebahagian daripada agama. Tanpanya siapa sahaja akan mengatakan apa yang dia mahu kata." (Sahih Muslim, hal. 9)
Dengan kedatangan Islam, tradisi sanad bukan sahaja digunakan dalam kitab-kitab hadis malah meliputi kitab sejarah, bahasa dan sastera.


Cara Menguji Para Perawi

Para imam ilmu rijal akan memeriksa keadaan perawi dari segi sejauh mana dia menjaga perintah-perintah Allah dan menjauhi kemungkaran.

Untuk itu, ulama akan bertanya kepada orang yang lebih arif tentang perawi tersebut. Al-Hasan bin Saleh berkata: "Apabila kami mahu menulis tentang seorang perawi, kami akan bertanya tentangnya sehingga dikatakan orang: "Adakah anda mahu mengahwinkannya?"
Sekiranya seorang imam diceritakan hadis dari seseorang syaikh yang masih hidup, maka imam tersebutkan akan menemui syaikh tersebut untuk mendapatkan kepastian adakah benar begitu atau tidak.

Syu`bah berkata: "al-Hasan bin `Amarah berkata bahawa al-Hakam telah menceritakan kepada saya daripada Yahya bin al-Jazzar daripada Ali sebanyak tujuh buah hadis. Lalu saya menemui al-Hakam dan bertanya kepadanya. Al-Hakam menjawab saya tidak pernah mendengar apa-apa daripada Yahya." Ini menunjukkan bahawa hadis-hadis itu telah sandarkan kepada al-Hakam sedangkan beliau tidak pernah meriwayatkannya.(al-Mua`llimi, `Ilm al-Rijal wa Ahamiyyatuh, hal. 5)
Jika imam itu mendengar hadis yang diriwayatkan daripada syaikh yang telah meninggal dunia maka beliau akan bertanya kepada perawi, bila syaikh itu meninggal dunia? Bilakah anda bertemu dengannya dan di mana?

Kemudian imam itu akan membandingkan jawapan-jawapan tersebut dengan maklumat yang ada pada beliau tentang syaikh tersebut.

Contohnya tentang cerita yang dinukilkan daripada `Ufair bin Mi`dan bahawaUmar bin Musa bin Wajih menceritakan daripada Khalid bin Ma`dan.

Kata `Ufair: "Lalu saya bertanya kepadanya, pada tahun berapakah anda bertemu dengannya? Lalu dia menjawab, pada tahun 158 H di peperangan Armenia.

Lalu saya berkata kepadanya: "Takutlah kepada Allah wahai syaikh, jangan berdusta, Khalid meninggal dunia pada tahun 154. saya ingin beritahu kepada kamu lagi, dia tidak pernah berperang di Armenia. (Ibid)

Sumber asal : http://www.darulkautsar.net/article.php?ArticleID=36

10 comments:

Unknown said...

polo ralph lauren

polo ralph lauren outlet

ralph lauren uk

polo ralph lauren outlet

ralph lauren outlet

polo outlet online

ray ban outlet

ray ban sunglasses

ray bans

ray-ban sunglasses

ray ban outlet

ray ban outlet

replica louis vuitton

rolex watches for sale

jordan 11

replica watches

nike roshe

nike roshe

ferragamo outlet

indoor soccer shoes

baseball bats

supra footwear

swarovski crystal

swarovski crystals

swarovski uk

north face outlet

north face jackets

the north face

north face outlet

north face outlet

thomas sabo uk

chenlina said...

chenlina20151008
louboutin
coach factory outlet
ugg boots clearance
uggs on sale
ugg boots outlet
ugg outlet
soccer shoes
nike free run
cheap oakleys
kate spade uk
michael kors handbags
snapbacks wholesale
ray ban outlet
replica watches
pandora charms
oakley sunglasses wholesale
ugg sale
cheap jerseys
toms outlet
cheap oakley sunglasses
louboutin pas cher
adidas original trainers
nike running shoes
swarov ski jewelry
ray bans
new balance outlet
polo ralph lauren
longchamp
nike air max
hollister uk
true religion jeans
nike free runs
ghd hair straighteners
ugg boots sale
louboutin
prada uk
abercrombie
pandora jewelry
cheap uggs
tommy hilfiger outlet
as

oakleyses said...

ray ban sunglasses, michael kors outlet online, tory burch outlet, uggs outlet, longchamp outlet, christian louboutin, tiffany jewelry, christian louboutin uk, gucci handbags, polo ralph lauren outlet online, nike outlet, replica watches, louis vuitton outlet, prada outlet, nike free, uggs outlet, ugg boots, cheap oakley sunglasses, uggs on sale, longchamp outlet, christian louboutin shoes, ray ban sunglasses, michael kors outlet online, replica watches, michael kors outlet online, oakley sunglasses, christian louboutin outlet, prada handbags, ugg boots, oakley sunglasses, burberry outlet, michael kors outlet online, polo outlet, tiffany and co, oakley sunglasses wholesale, michael kors outlet, kate spade outlet, jordan shoes, louis vuitton outlet, nike air max, louis vuitton, burberry handbags, oakley sunglasses, nike air max, longchamp outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet

oakleyses said...

replica handbags, michael kors, true religion outlet, true religion jeans, nike tn, hogan outlet, sac longchamp pas cher, nike air max uk, converse pas cher, polo ralph lauren, nike air force, hollister uk, abercrombie and fitch uk, nike roshe run uk, hollister pas cher, nike blazer pas cher, north face uk, michael kors pas cher, timberland pas cher, lululemon canada, nike free run, burberry pas cher, sac vanessa bruno, michael kors, guess pas cher, nike free uk, ralph lauren uk, ray ban uk, polo lacoste, true religion outlet, new balance, longchamp pas cher, nike air max uk, sac hermes, jordan pas cher, louboutin pas cher, coach purses, true religion outlet, michael kors outlet, nike roshe, coach outlet store online, air max, nike air max, vans pas cher, kate spade, coach outlet, mulberry uk, north face, ray ban pas cher, oakley pas cher

oakleyses said...

hollister, converse, pandora jewelry, ugg, canada goose outlet, canada goose, moncler, moncler, links of london, canada goose uk, ray ban, canada goose outlet, marc jacobs, supra shoes, barbour, nike air max, vans, barbour uk, ugg pas cher, canada goose outlet, pandora uk, wedding dresses, louis vuitton, ugg uk, toms shoes, moncler outlet, swarovski crystal, moncler, swarovski, doke gabbana, lancel, thomas sabo, pandora jewelry, louis vuitton, canada goose jackets, canada goose, louis vuitton, moncler, hollister, canada goose, moncler uk, replica watches, doudoune moncler, juicy couture outlet, moncler outlet, louis vuitton, converse outlet, louis vuitton, juicy couture outlet, gucci, coach outlet, ugg,uggs,uggs canada

Unknown said...

تقدم شركة العربي للخدمات المنزلية خدماتها في مجال نقل الاثاث داخل المملكة

شركة نقل اثاث بحائل

شركة نقل عفش بحائل

دينا نقل اثاث بحائل

شركة مقاولات عامه بحائل

JackKlark said...


Thank you For sharing this with us.also check this one articles
virus removal service
new email setup service
data backup recovery service
wifi network troubleshoot service
cctv camera service in delhi
AVRiQ
pc optimization
virus removal
latest News And breaking News
Virus removal services in USA

lamiss ibrahim said...

I definitely love this site.
https://www.tumblr.com/blog/prokr
https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=7421661549272645002&pli=1#allposts
https://slashdot.org/~prokr
https://www.prokr.net/ksa/jeddah-water-leaks-detection-isolate-companies/

Anonymous said...

luxury replica bags best replica bags online high quality replica handbags

neesa said...

louis vuitton replica bags neverfull replica bags hong kong replica bags manila

Post a Comment

Salam.. Chat.


ShoutMix chat widget

Followers

As-Syahid Izzuddin Al-Qassam (1871 - 20 Nov 1935)

Nama sebenar beliau adalah Muhammad Izzuddin Abdul Qadir Mustafa Al-Qassam. Lahir di daerah Al-Ladziqiyyah, Syria Selatan. Masuk ke Al-Azhar sekitar tahun 1906 pada usia 14 tahun. Sempat berguru dengan Sheikh Muhammad Abduh dan berteman dengan Sheikh Rasyid Redho. Ketika penjajahan kuffar di Libya pada 1911, beliau turut memobilisasi senjata dan para mujahid untuk turun ke Libya. Setiap operasi jihad yang dipimpin oleh beliau di Palestin membuahkan kejayaan besar yang menakutkan Inggeris yang menjajah Palestin saat itu. Beliau syahid dalam satu pertempuran dahsyat di Kota Jenin, bersama 10 orang mujahid yang digempur dengan ratusan pasukan Inggeris yang menggunakan helikopter. Kini, nama beliau disematkan kepada sayap ketenteraan Hamas iaitu Brigade As-Syahid Izzuddin Al-Qassam yang sering dikenal dengan aksi-aksi pelancaran roket Al-Qassam dan operasi Amaliyyah Al-Istisyhadiyyah. 


My News

islamiconlineuniversity.com

Learn How to give Dawah

Alafasy Quran TV - Syeikh Misyari Rasyid Al-Afasy

Radio Rodja - Menebar Cahaya Sunnah - Kuliah Hadist

Iklan Nuff